Sztuka, tak jak architektura, to dzieło człowieka. Podziwiamy różne miejsca ze wspaniałymi budowlami, tak jak zwiedzamy muzea pełne obrazów i rzeźb, słuchamy pięknej muzyki na koncertach czy oglądamy sztuki teatralne i filmy.
Od czasów prehistorycznych malowideł skalnych ludzie nie mogli żyć bez sztuki, poszukiwali pomysłów do swoich dzieł w otaczającym świecie, a szczególnie w naturze. Powstawały rzeźby i inne wyroby z ceramiki, brązu, a potem srebra i złota. Z naturalnych surowców ludzie budowali początkowo małe schronienia, a z czasem także wielkie wspaniałe budowle, które słyną z piękna do dzisiaj. Zarówno w architekturze, jak i przy projektowaniu wnętrz, ogrodów i w rzemiośle artystycznym powstają dzieła z naturalnych materiałów takich jak kamień, drewno, beton konopny czy glina.
Człowiek tworzy od tysięcy lat, dlatego sztukę zaczęto dzielić na prehistoryczną, starożytną, średniowieczną i nowożytną, w tym współczesną, obejmującą malarstwo, muzykę, rzeźbę, teatr, ceramikę, fotografię, modę, ale także architekturę.
Projektowanie i budowa architektury naturalnej jest sztuką wbudowania jej w krajobraz z właściwym użyciem materiałów: kamienia, drewna, betonu konopnego, wikliny lub papieru. Domy mają różne formy naśladujące przyrodę i są budowane na długie lata. Niektóre są tworzone tylko na wystawy i demontowane, ale zawsze są zapamiętywane i są wzorem dla następnych projektów.
„Dom nad wodospadem” to przykład architektury organicznej. Jest wpisany w otaczającą przyrodę i dopasowany do miejsca, w którym powstał: w lesie, nad rzeką i wodospadem. Architekt jest uważany za ojca XX-wiecznej architektury organicznej. Dom zbudowano z betonu, lecz jego forma wygląda jakby wyrastała bezpośrednio z ziemi.
Ściana zbudowana jest z ubijanej gliny z dodatkiem drobnych kamiennych elementów.
Elewacja pomalowana na czarno zlewa się z otoczeniem, a jasne okna i drzwi wskazują na funkcje domu.
„Wiklinowy pawilon” zaprojektowali architekci z Krakowa: Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý.
Konstrukcją nośną pawilonu jest kratownica z tekturowych rur przykrytych papierem. Po wystawie pawilon zniszczono, nie pozostawiając żadnych odpadów. W przypadku demontażu innych hal wystawowych to duży problem, pozostaje dużo budowlanych „śmieci”.
W budynkach zbudowanych z naturalnych materiałów wykonane są z nich także ściany wewnętrzne. Nie są malowane ani zasłaniane deskami, mają naturalne kolory i powierzchnie. Czasami stare ceglane budynki wykończone są tynkami glinianymi (wewnątrz) lub z betonu konopnego (z zewnątrz). Szczególnie beton konopny jest dobrym ociepleniem dla domów, pozwala uniknąć zastosowania styropianu. Glina w betonowym wnętrzu daje ciepły i zdrowy klimat, dobrą akustykę i wilgotność pomieszczeń.
Domy z ubijanej gliny mają zdrowy klimat, szczególnie dla alergików, stałą wilgotność powietrza, na ścianach nie osiada kurz. Ściany z gliny są ognioodporne, nie rozwijają się na nich pleśnie ani grzyby. Ściany są grube, dzięki temu we wnętrzach nie jest ani zbyt zimno w zimie, ani za gorąco w lecie.
Glina jest bardzo dobrym materiałem akustycznym.
na poddasze mieszkalne w starej ceglanej kamienicy, z elementami drewna i kamienia
Sztuka ogrodowa to projektowanie, zakładanie i pielęgnowanie ogrodów i parków. To także znajomość roślin, ziemi, w której rosną, oraz warunków pogodowych. To sposób łączenia architektury z zielenią, aby tworzyły harmonijną całość i miejsce o bardzo miłym klimacie. Znamy w swoim otoczeniu parki, zieleńce, skwery, aleje. Często w miastach zieleni nie jest zbyt dużo, ponieważ nowe budynki powstają kosztem drzew i trawników. Sposobem na brak zieleni i „zabetonowanie” miasta są coraz częściej ogrody zaprojektowane i wykonane na dachach lub tak zwane ogrody pionowe. Specjalne konstrukcje zaopatrzone w automatyczny system podlewania roślin są umieszczane na budynkach i mostach.
Znajduje się na dachu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, projektu arch. Marka Budzyńskiego. Zamiarem architektów było przenikanie się natury i nauki.
Zielony dach nawiązuje do pękniętych płyt tektonicznych.
ogród pionowy na ślepej ścianie kamienicy obok zaadaptowanej na siedzibę Centrum Sztuki CaixaForum dawnej elektrowni miejskiej
Patrick Blanc jest uważany za twórcę współczesnych ogrodów wertykalnych (pionowych). Ogrody pionowe są niezwykle przydatne dla środowiska miejskiego. Pozytywnie wpływają na jakość powietrza, są dobrym rozwiązaniem do upiększania betonowych powierzchni.
Rzemiosło artystyczne zajmuje się wytwarzaniem przedmiotów do użytku codziennego, jest „sztuką użytkową”. Dzieła sztuki użytkowej to piękne, eleganckie, atrakcyjne wyroby, m.in. ceramiczne, drewniane, metalowe, kamieniarskie, szklane, złotnicze czy tworzone z tkanin.
sztuka wyrabiania przedmiotów z wypalonej gliny – jest znana od bardzo dawna. Najstarsze wyroby pochodzą sprzed 13 tysięcy lat. Produkuje się z niej nadal naczynia i mozaiki na ściany i posadzki oraz rzeźby. Ceramika jest też ważna w budownictwie (cegły, dachówki, płytki ceramiczne, wyposażenie łazienek), hutnictwie, elektronice, transporcie (samochody, samoloty), przemyśle kosmicznym.
materiał budowlany od wieków związany z kulturą i sztuką. Kamienne budynki i przedmioty były wyjątkowe, na ich posiadanie mogli sobie pozwolić bogaci ludzie. Obecnie kamień naturalny jest materiałem, który bardzo często spotykamy w budownictwie jako wykończenie ścian, schodów, wnętrz, a także w ogrodach, na ścieżkach czy w małej architekturze: jako ławki, fontanny, rzeźby.
Młode pędy kilku gatunków wierzb: amerykańskiej, wiciowej, migdałowej i purpurowej, po wymoczeniu i zdjęciu kory wykorzystywane są w wikliniarstwie (plecionkarstwie). Z wikliny wyplata się kosze, fotele, ogrodzenia, meble, a nawet budynki, jak olbrzymi pawilon wystawowy na Expo w Japonii
Moda to sposób ubierania się, ale występuje też moda w architekturze, malarstwie, projektowaniu ogrodów. Projektanci mody pracują z różnymi materiałami i tworzą kolekcje na pory roku: wiosenno-letnie i jesienno-zimowe. Z naturalnych materiałów takich jak len, bawełna i jedwab są szyte ubrania na ciepłe dni. Coraz częściej projektanci sięgają też po papier, który jest ciekawy do „budowania” ubioru.
Ubrania z papieru
Projektowanie i wykonywanie ubrań z papieru wymaga dużo wyobraźni, wiedzy o papierze, a także umiejętności w konstruowaniu takich modeli. Można je nosić tylko na pokazach mody, nie można ich wyprać, ale można zawsze podziwiać!
Malowany jedwab z Fabryki Jedwabiu Milanówek, kolekcja Mody Polskiej wiosna-lato 1977 roku, ze zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi